• Út. Zář 27th, 2022

Zdravý rostlinný tuk – jaké oleje zvolit?

ByJan

Kvě 31, 2022

Musíme si dávat velký pozor, na čem smažíme, co dáme na chlebíček a na čem opékáme zeleninu do polévky. Celé tajemství dobrého tuku spočívá v obsahu a poměru mastných kyselin, které obsahuje. V rostlinných olejích existují tři typy takových kyselin.

Prvním jsou nasycené mastné kyseliny, které se nacházejí mimo jiné v avokádu. Druhým typem jsou mononenasycené mastné kyseliny, především z rodiny omega-9, které najdeme v olivovém nebo řepkovém oleji. Předpokládá se, že mají antiaterosklerotické vlastnosti. Existují také polynenasycené kyseliny, mezi kterými rozlišujeme omega-3 a omega-6, kde jsou proporce obzvláště důležité.

Různé studie navrhují různé poměry, ale předpokládá se, že poměr by měl být 4: 1 nebo 3: 1. Omega-6 mastné kyseliny však nemilosrdně dominují naší stravě: najdeme je ve všech ztužených margarínech, hotových sladkostech či pečivu, hotových pokrmech. Nadbytek omega-6 kyselin brzdí přeměnu omega-3 kyselin a vede k mnoha nemocem považovaným za civilizační. Proto bychom měli zajistit stálé dávky omega-6 mastných kyselin.

Olej z černého kmínu

O oleji z černého kmínu moc často neslyšíte. Přitom jde o produkt, který se vzhledem k jeho vlastnostem vyplatí blíže poznat a zkusit jej používat. Olej z černého kmínu je za studena lisovaný olej. Má charakteristickou hnědou barvu a jemně kořenitou vůni. Je ideální přísadou do dresinků a salátových dresinků, aniž by vyžadoval zvláštní úpravu kořením.

Celých 85 % ho tvoří nenasycené mastné kyseliny a zbytek složení tvoří: bílkoviny, alkaloidy, saponiny, flavonoidy a silice. Olej z černého kmínu má analgetický a antipyretický účinek. Doporučuje se také pro diabetiky, protože pomáhá kontrolovat hladinu cukru v krvi. Lněný olej bojuje proti volným radikálům.

Blahodárně působí také na náš trávicí systém, bojuje proti žaludečním vředům a zklidňuje výstelku žaludeční sliznice. Chrání i další orgány, pomáhá čistit tělo od toxinů a snižuje krevní tlak. Byly prokázány jeho protiplísňové, antibakteriální a antivirové vlastnosti. Bojuje také proti parazitům a snižuje příznaky různých kožních onemocnění.

Zdravá řepka

Řepkový olej je velmi dobrý tuk na smažení – je čas to říci. Rostlinné tuky se obecně doporučují konzumovat za studena, ale řepkový olej je šťastnou výjimkou z tohoto pravidla, jen pozor, aby se na pánvi nepřipálil. Je to olej bohatý na omega-3 mastné kyseliny ve velmi příznivém poměru 2:1. Nezapomeňte však zvolit nerafinovaný olej.

Řepka nás po očištění od případných nečistot zbavuje i cenných živin a mastných kyselin, což znamená, že kupujeme vadný výrobek. Tento vyčištěný a zahřátý řepkový olej nejen postrádá cenné zdravotní přínosy, které jsou tak často označovány jako řepkový olej severu, ale může být přímo toxický.

Škodlivé transmastné kyseliny totiž vznikají při teplotách nad 160 stupňů Celsia. Nakupovat a následně smažit produkty na řepkovém oleji není nic špatného, ​​ale kupujte raději ty nejkvalitnější a pamatujte, že nejzdravější bude studený.

Jan